Hozzáadott érték – Nagy- Britanniából

2016. október 7., péntek

AZ AGRIMARKETING PROJEKT ESETTANULMÁNYOK

Piaci információs rendszerek – Nagy-Britannia

Írta: David Lamb

Berry Scrumptious www.berryscrumptious.co.uk

Összefoglalás

eperABerry Scrumptious (a.m.: csodabogyó) Aberdeenshire megye északi részén működik. Az üzlet irányának változtatását piaci információs rendszerek segítségével tervezték meg. Egy nem hagyományos ágazatot céloztak meg, terméküket a meglévő piaci területről átirányították egy új ágazatba, azélelmiszerszállításba. A változtatásban kulcsfontosságú volt a marketingterv, mely a céget befektetési potenciálhoz juttatta, s így fejleszteni tudta az üzletet.

Háttér

A Berry Scrumptious egy helybeli házaspár vállalkozása: életük összekötésével képességeiket is összeházasítottá Ross Renie szülei családi gazdaságában a bogyós növényekkel foglalkozott, jövendőbelije, Claire pedig egy ismertebb számítógépes cég alkalmazásában állt, ismereteket szerezve eközben üzleti menedzsmentből marketingből. Felismerték, hogy megfelelő befektetés segítségével a helyi értékesítésiszinten is versenyképes, különleges üzletet hozhatnak létre. Körülnéztek az élelmiszerkiszállítás ágazatban kínálkozó új piaci lehetőségek terén és úgy döntöttek saját, eper-alapú vállalkozásukat továbbfejlesztik a kézműves ajándékok kategóriája irányába, és kézileg csokoládéba mártott eprükkel megcélozzák az esküvők és egyéb különleges rendezvények piaci szegmensét.

A Manse Gazdaság része annak a családi gazdaságnak, melyet már négy nemzedék óta a Rennie család gondoz. A fő gazdasági tevékenység a frissen májustól október-novemberig fogyasztható málna termesztése, kiskereskedelmi láncoknak történő értékesítéssel. A gazdaság epret is termeszt. Az Aberdeen Angus típusú tehenekből álló állatállomány takarmányozása saját, helyben kaszált szénából, illetve az erre a célra termesztett árpából és zabból valósul meg.

A házaspár felismerte az értéknövelt eper üzletágban rejlő lehetőségeket. Claire egy versenyhelyzetre kidolgozott üzleti tervével díjat nyert. Az elnyert összeget saját üzletének létrehozására fordította. Az üzlet fellendítése céljából létrejött egy online vásárlási lehetőséget kínáló weblap. A promóciós lehetőségek gondos kihasználásával, enni- és innivalóval kapcsolatos versenyekbe való benevezéssel, Claire nemcsak fejlesztette a vállalkozást, hanem elismertséget szerzett egyedülálló termékének. A cég növekedni és prosperálni kezdett, a különös, ám kiváló minőségű luxustermék híres lett.

Piaci kihívások

A házaspárnak el kellett gondolkodnia, hogy vállalkozásuk milyen módon lehet különleges egy olyan helyi piacon, ahol már minden lehetőség foglalt és jól kihasznált. Ez a helyzet innovációs kihívást jelentett. Ezért tehát, mielőtt elkezdték volna tervezni eper-értékesítő vállalkozásukat, igen gondosan tanulmányozták a piaci lehetőségekről szerzett információkat. Claire-nek különösen az élelmiszerszállításra kellett odafigyelnie. Meg kellett találnia, hogy mi lehet az az újszerű és ötletes módszer vagy lehetőség, mely megnöveli az eper értékét és többletbevételt eredményez. Végül arra a piackutatásból származó információra figyeltek fel, miszerint az ágazatban az epret gyakran különleges alkalmakkor fogyasztják. A kutatások szerint a gazdaságban értékesített termékek kereskedelme jó értékesítési lehetőség különféle nyers és feldolgozott gyümölcsök esetében. Az információ arra mutatott rá, hogy a piacnak ezen szegmense; nevezetesen az esküvők és más rendezvények ellátása, igen komoly piaci lehetőség.

Míg a Wimbledoni Teniszbajnokság és más hasonló események már kialakult beszállítói körrel rendelkeznek, az egyéb nyári rendezvényekről ez nem mondható el. A nyári hónapok komoly lehetőségének a többnyire nyáron tartott esküvők, amikor a luxustermékek beszállítói a termékeiket, menüsoraikat a vendéglátás helyszínére, hotelekbe, rendezvényszervező helyszínekre, illetve közvetlenül a családokhoz juttatják el.

Üzleti válaszlépések

Nagy-Britanniában a világ más részeihez hasonlóan az esküvő része a vendégeknek adott kisméretű, általában ehető ajándék. Jelenlétüket elismerendő, elsősorban hölgyvendégek kapják. A legtöbbször bonbon, vagyhasonló édesség formájában szereplő kis finomság a különleges alkalom különleges darabja.

A piaci lehetőségek keresésekor Claire figyelme elsősorban az értéknövelt eperre irányult; s így jutott el a kézzel csokoládéba mártott és azzal díszített eper ötletéhez. A kellően színvonalas termék létrehozása érdekében Claire a különleges eseményhez illő különleges termékre gondolt. A gyümölcsöt nem egyszerűen csokoládéba mártja, hanem az esküvői vendégek fogadásához méltóan különlegesen alakítja át. Ha egyesküvőn a
vőlegény a hagyományosnak számító csokornyakkendős viseletben, a menyasszony hófehér ruhában jelenik meg, akkor az epreket borító csokoládén is megjelenik a fehér és a sötét szín, illetve a vőlegény oldaláról érkező vendégek eprét borító csokoládé-bevonaton csokoládé csokornyakkendő is van.

A termék kifejlesztése érdekében Claire-nek biztosítania kellett az előrehaladáshoz szükséges befektetést. Az üzleti terv részeként kidolgozta a marketing tervet is, majd benyújtotta a Skót Vállalkozói Intézetnek. Tervével első díjat és megfelelő összeget nyert a terméktámogatási kampány és a marketing tevékenység elindításához, s ezek segítségével, az üzlet fellendítéséhez. Így jött létre a terméket reklámozó weboldal is. A hirdetések a speciális piaci információs rendszer kutatási eredményei nyomán a megfelelő piac-részt, például az esküvőket és irodalmi eseményeket célozzák meg. Egy újabb hirdetési kezdeményezés részeként a cég egy különleges filmfesztiválon is bemutatta termékeit. Ezáltal a cég profilja egyértelműen meghatározást nyert és számos további, tényleges értékesítési lehetőséghez jutott. Az ehhez hasonló rendezvények alkalmasak voltak a hálózat kialakítására, a reklámozásra – és a pozitív visszajelzések sem maradtak el. A cég felfigyelt arra is, hogy az ilyen egyszeri alkalmak nagy sikerrel generálnak újabb ismertséget termékeiknek, különösen, ha lehetőség van „bogyó-torony” nevű ételkompozíciójuk bemutatásra is, mely általában központi helyen szokott szerepelni a rendezvényeken.

A marketing fontos eleme maga a termék. Tekintve, hogy friss termékről van szó, a cég arra törekszik, hogy a termék pontosan a házaspár igényeiszerinti leírásnak megfelelően, a legjobb időben, a minőséget nem befolyásoló kiszállítással érkezzen meg. Claire cége szakmai versenyekenis részt vett, nemcsak a szereplés miatt, hanem a cég által nyújtott szolgáltatás minőségének megszilárdítása miatt is. A versenyek ezenkívülaz első üzleti évben három, innovációért és piacfejlesztésért járó díjat is hoztak.

A pozitív visszajelzések nyomán, a termékek népszerűsítése érdekében a cég jelenleg egyrészt az online ajándéküzlet kialakításával foglalkozik,másrészt a jelenlegihez hasonló értékesítési lehetőségek célbavételévelszeretné kiterjeszteni értékesítési lehetőségeit. Ez utóbbiak körébe tartoznak a különleges rendezvények, vacsorák, illetve az esküvőket megelőző ún. agglegény és hajadon estek.

A naprakész weboldal kulcsfontosságú a fejlesztésben. A lehetséges vásárlók előre láthatják, mit vásárolnak, másrészt az esküvőt szervező pár és a cég között nincsenek földrajzi akadályok. Az online értékesítésesetében is alapvetően fontos, hogy a weboldalon be lehet mutatni a tanúsítványokat, az elért eredményeket. A weboldal egyrészt bemutatja a jelenlegi és jövőben lehetséges termékeket, másrészt hangsúlyozza, hogy minden esetben a megrendelő igényei szerinti termékeket tudják előállítani.

Az üzlet fejlődésével egyidejű a termékfejlesztés is. A családi gazdaságban a legfőbb termék a kiskereskedelmi értékesítésre termesztettmálna. Az új kihívás az, hogy a málnával kapcsolatban is rá kell még jönni, hogyan tudja helyettesíteni az epret, illetve hogyan jut el a megfelelő rendezvényekre és helyszínekre; valamint hogyan talál piacot az üzleti növekedés és a termelőnek közvetlenül visszajuttatott jövedelem növekedése érdekében.

Eredmények és következtetések

A marketing információk és a tervezés, az erőteljes üzleti előtanulmány segített az üzlet erőforrásaként szolgáló befektetések megszerzésében. Az internetes portál fontos szerepet kapott. A weboldalra, illetve más, kulcsfontosságú termékreklámozási lehetőségekre fordított befektetések révén a kezdő vállalkozás erősen és határozottan startolt a luxustermékek növekedő piacán. A marketing információs rendszer és a kutatási eredmények kiemelkedően hasznosnak bizonyultak. Hasonlóképpen hasznos volt a weboldal fontosságának felismerése; mely részben csatornaként szolgált jövőbeli vevők elérésére, így az internetes értékesítés lehetősége elsősorban a célkorosztályhoz jutott el.

Az üzleti fejlődés eme korai szakaszában felismerték, hogy a forgalom érdekében nagyarányú befektetésre van szükség. Az üzlet elegendő forgalmat, s ezáltal bevételt ért el a menedzserek számára, akik ily módon az üzlet korai indításával sikert tudnak elérni. Speciális rétegpiacot céloztak meg, olyan üzleti helyzetet, ahol sok hasonló termék és élelmiszer-feldolgozó cég szerepel, mely korábban nem jött szóba, mint lehetséges terjeszkedési terület.

Kérdések az esettanulmány feldolgozásához
1. Piaci információ: Az Ön cége hogyan hasznosítja a piacról származó információkat; hogyan illeszkedik be mindez a tervezési folyamatba?

2. Marketing Tervezés: Készült-e marketing terv az Ön vállalkozásához? Ha igen, hogyan használják fel? A befektetési döntéseit hogyan befolyásolják ezek a tervek?

Az oktatók figyelmébe:
Külön figyelmet kell fordítani arra, végez-e a cég piackutatást és hogyan viszonyul mindez a marketing-tervezéshez.