Hogy építs fel egy üzleti vállalkozást? Mi legyen a termék, és kinek fogod azt értékesíteni? Miként add el a terméked kreatív módon karácsonyi vásáron? Ezt mindenki tudja?
A Svédek sem így gondolják, Sőt már a középiskolában oktatják a kereskedelem és marketing alapjait és gyakorlatát! Mindezt közösségi szellemben.
2023 Stockholm – Főtér és a környező fogalmas terek.
Minden évben pompába öltöznek a terek Stockholban is, az Adventi, Karácsonyi vásár időszakára. Hull a hó, színes fényekkel vannak kivilágítva a pavilonok és asztalkák, jellegzetes ünnepi illatok szállnak – narancs, forralt bor, fahéj, karamell… -, és sok-sok mosolygó ember sétál és vásárol.
A Főtér melletti igen forgalmas téren csupa fiatal, mintegy 200 középiskolás csoportokban áll egy-egy egységes látványképet mutató, szépen, égőkkel kivilágított asztalka mögött, és portékákat árulnak, nevetgélnek, beszélgetnek.
A diákoknak, a gazdaságtan tantárgyon tanultakat, a „kereskedelem és marketing” módszertant (econonomics) – a gyakorlatban, a vásáron (egész délután) kell alkalmazniuk. A „feladatot” csoportosan – egy-egy diákvállalkozás keretében kell megoldaniuk úgy, hogy az árusítható dolgok saját készítésű, illetve üzleti tervük alapján gyártatott termékek ((tusfürdő, mézeskalács, fűszer, ruha, kitűzők, gyűrűk, díszek…) lehetnek. A diákoknak egyéni kreatív megoldásokat kell alkalmazni arra, hogy ösztönözték a vásárlásra az érdeklődőket. Ilyen megoldások, amiket alkalmaztak idén a skandináv diákok, pl. szerencsekerék, asztaldísz, beszélgetések kezdeményezése, forró-ital, …). Jó hangulatú vásár kerekedik minden évben a feladatból, mindez pedig segíti a diákok marketing ismereteinek bővülését, és a közösségi életet is. A hangulatot jól érzékelteti az alábbi videó is – angol nyelven. (az alábbi kép a videóban szereplő felvétel) A vásárlók készpénzzel, vagy Swish kártyával fizethettek (a pultra kihelyezett QR-kód alapján).
Tóth Veronika beszámolója alapján, Szabadkai Andrea
A diákvállalkozások több országban is létrejöttek iskolai kereteken belül. Magyarországon is találtunk erre jó példát:
Junior Achievement Magyarország (JAM)
A JA Magyarország fő célkitűzése, hogy kapcsolatot teremtsen az oktatás valamint a hazai és nemzetközi üzleti élet sikeres szereplői között egy olyan vállalkozói élmény megszerzése által, ahol 6-24 éves fiatalok a vállalati partnerek, mentorok és pedagógusaik inspiráló közreműködésével mernek vállalkozói ötletük megvalósításába kezdeni
A JAM működteti a diákvállalkozások.hu weboldalt is, ahol letölthetőek a főbb szabályok, segédanyagok.
A diákvállalkozások bekapcsolódhatnak a Diákvállalkozások Országos versenyébe, majd a Nemzetközi versenybe is (JA-YE).
Junior Achievement Magyarország Diákvállalkozások Karácsonyi Vására ad otthont a magyarországi diákcégek megmérettetésének. Három kategóriában is díjazzák a diákvállalkozásokat (a diákvállalkozásoknak facebook vagy instagram, tik-tok oldaluk is van):
– legjobb diákvállalkozás,
– legjobb marketing,
– leginnovatívabb diákcég.
Élvonalban szerepelnek Magyarországon az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) diákvállalkozásai.
Nem a mese része, de érdekességként bemutatjuk a svédországi online Swish fizetési módszert (Magyarországon a diákvállalkozásoknak csak készpénzzel lehet – nyugta ellenében . fizetni, ám a Svédeknél az online fizetési mód a megszokott) :
A Swish fizetési alkalmazás a fogyasztói kiadások forradalmát hozta a Skandinávoknál, és nagy befolyást gyakorol a kriptovalutával történő mindennapi fizetés használatára. Manapság a legtöbb svédországi bank már nem kezel készpénzt, a svédek pedig olyan telefonos fizetési alkalmazásokat használnak, mint a Swish. Svédország élen jár abban, hogy a világ első készpénzmentes országává váljon, és a Bitcoin és a kriptovaluták mögött meghúzódó technológia lehetővé teszi számukra ehhez a gyors előrelépést.
A készpénz nélküli Svédországban az egyház részére is a Swish Payment App segítségével lehet adományozni.
A módszer másik kulcsfontosságú tényezője az okostelefonos fizetési alkalmazások népszerűségének növekedése. Legtöbb svéd bank tulajdonában van ez az alkalmazás. Lehetővé teszik, hogy bárki, akinek okostelefonja van, valós időben utaljon át pénzt egyik bankszámláról a másikra. Csak a küldő és a fogadó telefonszámára van szükség.
Az első okostelefonos fizetési alkalmazás 2012-ben indult, és 2015 végére 3,6 millió felhasználót vonzott, ami Svédország 9,9 milliós lakosságának több mint egyharmada. Ezenkívül abban az évben mintegy 515 millió dollárt utaltak át az alkalmazás segítségével.
Ez a tendencia arra kényszerítette a svéd központi bankokat, hogy fontolóra vegyék a kormány által támogatott pénz digitális formájának bevezetését, és a nyolc évvel ezelőtt piacra dobott úttörő kriptovaluta, a Bitcoin mögött meghúzódó technológiát vezető lehetőségként népszerűsítik ma már a bankok is.
A svédországi készpénzmentesség aggodalomra ad okot abban, hogy kizárhatja a bankszámlával nem rendelkezőket – és azokat, akiknek nincs okostelefonjuk. A Bitcoin azonban képes megoldani ezeket a problémákat a technológia segítségével. A felhasználóknak nincs szükségük bankszámlára, gyakorlatilag névtelenül költhetik el pénzüket.
Svédországban és másutt már eljátszadoztak a blokklánc-technológia közszolgáltatásaikban való felhasználásának módjaival, és hamarosan a világ első készpénzmentes társadalmának rendszerévé válhat Svédország.
Forrás: swish