Helyi termékek, helyi védjegyek és a koronavírus – nemzetközi kitekintés

2020. június 2., kedd

Szerte a világon, így hazánkban is a helyi élelmiszerek előtérbe kerülésének lehettünk tanúi az elmúlt években. A helyben történő vásárlás a koronavírus terjedésével most még inkább meghatározza napjainkat. Általános tendencia, hogy újra használat alá vonják a kiskerteket, a balkonokon a muskátli mellett megjelennek a fűszernövények, palánták. Több internetes forrás szerint is a százezer pék országa lettünk a járványhelyzet miatt kialakult karantén folyományaként. A kijárási korlátozás miatt valóban mindenki kevesebbszer ment boltba, próbált berendezkedni az önellátásra. A koronavírus által erősebben sújtott országok termékei iránt csökkent a fogyasztói bizalom, illetve több esetben az ellátás is nehézkesebb volt. A kialakult helyzet kedvezett a helyben megtermelt élelmiszereknek.
Ha a nemzetközi helyzetet vizsgáljuk, a Nielsen kutatásai alátámasztják, hogy a vásárlók igyekeznek elkerülni azon élelmiszereket, melyek távolabbi – különösen a koronavírusfertőzés szempontjából gócpontnak számító – országokból érkeznek, több kézen mennek keresztül, így nagyobb a fertőzés esélye. Különösen igaz ez a tejtermékek, zöldségek, gyümölcsök és a húsáruk esetében. Mindez arra kényszeríti a multinacionális láncokat, hogy a fogyasztói bizalom visszaállítását elősegítő kampányokba kezdjenek. A vírus hatására megváltoztak a vásárlási szokások, a karantén miatt a helyi ellátási láncok kerültek előtérbe. Kérdés, hogy ez hosszú távon is így marad-e, vagy a járvány visszahúzódásával ismét globalizálódik az élelmiszerkereskedelem?
A kutatás kimutatta azt is, hogy a legfontosabb teendő a fogyasztói bizalom helyreállítása. Alapvető vásárlói igény, hogy ismerjük a termék eredetét, hol készült, milyen összetevőket tartalmaz, milyen csatornán jut el hozzánk, érintésmentesen vásárolhatjuk-e meg. Az elmúlt időszakban megfigyelhető tendencia, hogy a fogyasztók előnyben részesítik a helyi márkákat, a közelben betakarított, friss élelmiszereket a távolabbról érkezőkkel szemben. A fogyasztói preferenciák megváltoztak. Kínában, ahonnan a járvány elindult, az ellátási lánc átláthatósága iránti igény már szinte mindennapossá vált. Csak egy példa, hogy egyes cégek az étel házhozszállítás során az ügyfeleket tájékoztatják a szakácsok, a csomagolók és a futárok aktuális testhőmérsékletéről is. A napi fertőtlenítés már rutintevékenységgé vált. Nagy valószínűséggel ezek az elvárások a jövőben sem csökkennek majd a fogyasztók részéről.
Szintén a fogyasztói igények változása követelte meg az USA-ban a fizetett betegszabadság bevezetését. Különösen az élelmiszeripari alkalmazottak esetében vált alapvető követelménnyé, hogy betegség esetén maradjanak otthon, ezzel is csökkentve a vírus terjedésének kockázatát. A cégek kénytelenek engedni a fogyasztói nyomásnak, hiszen a tudatos vásárlók azon vállalatok termékeit emelik le a polcról, akik ezen intézkedéseket már bevezették.

A helyi eredet hangsúlyozása hozzásegítheti a kereskedőket a termék biztonságosságára vonatkozó fogyasztói aggályok csökkentéséhez. Már a Nielsen tavalyi globális felmérése is kimutatta, hogy a fogyasztók 11 %-a kizárólag olyan termékeket vásárol, melyet a saját országában állítottak elő, további 54 % mondta az, hogy nem minden esetben, de nagyrészt ilyen termékeket vásárol. A helyi márkák, lokális élelmiszerek vonatkozásában 19 % nyilatkozott úgy, hogy ha van lehetősége választani, akkor minden esetben ezeket részesíti előnyben a távolabbról érkezővel szemben, míg 34 % nem mindig, de az esetek többségében lokálpatriótaként vásárol.A globális felmérés külön is elemezte azeurópai szokásokat, amelyet az alábbi kép mutat be.

Forrás: Nielsen Global Origin Survery (2017)

Az egész világra kiterjedő felmérés kimutatta, hogy Olaszország, India, Thaiföld, Fülöp-szigetek, Egyiptom, Szaúd-Arábia, Egyesült Arab Emírségek, Pakisztán és az Amerikai Egyesült Államok megkérdezett fogyasztói már most erősen kötődnek a helyi élelmiszerekhez, de a jövőben elköteleződésüket még inkább növelni szeretnék. Azokban az országokban, ahol nem volt ennyire egyértelmű a helyi termék preferencia, a járvány hatására látványos erősödés ment végbe. Ide tartoznak Hong Kong, Tajvan, Szingapúr, Új-Zéland, Belgium, Németország, az Egyesült Királyság, Írország, Izrael, Hollandia, Norvégia, Oroszország, Dél-Afrika, Mexikó és Costa Rica.

A megváltozott igények miatt a helyi termelők, vállalkozások nagy lehetőség előtt állnak. A globális ellátási láncok iránti fogyasztói bizalomvesztést most kell kihasználni. A helyi szereplők versenyelőnyben vannak a multikkal szemben, hiszen jobban ismerik vásárlóik igényeit, közvetlenebb kapcsolatot tudnak kiépíteni velük, gyorsabban és célzottan tudnak reagálni a kereslet változásaira. Ám, ha a helyi piacok nem reagálnak elég gyorsan, akkor a járvány visszahúzódásával a nagy multinacionális vállalatokhoz visszatérhetnek a fogyasztók. A globális ellátási lánc szereplői is felismerték, hogy a helyi eredet hangsúlyozása visszaállíthatja a fogyasztói bizalmat.
Mindezeket összefoglalva a kiskereskedelem átalakulását figyelhetjük meg:
–    A polcokon egyre több hazai, illetve a közvetlen térségből származó termékkel találkozhatunk.
–    A friss termékek esetében meg kell oldani az egyedi csomagolást, amely egyrészt ugyan véd a vírusfertőzéssel szemben, viszont a környezettudatos fogyasztók számára már aggályosak lehetnek.
–    A fogyasztói igények egyre inkább a helyi termékek/márkák felé tolódnak el. Ha tisztázott a termék eredete, az nagyban növeli a bizalmat.
–    Egyre nagyobb szerep hárul a helyi minősítő rendszerekre, védjegyekre.
–    A globális vállalatoknak szintén nyitni kell a helyi beszerzési csatornák felé.

Forrás: https://www.nielsen.com/ (letöltés: 2020. 05. 30.)

A helyi termelők, hazai kisvállalkozások jelenleg versenyelőnyben vannak a multikkal szemben, hiszen az ellátási lánc rövidsége miatt kisebb egészségügyi kockázatot hordoznak termékeik. A friss zöldségek, gyümölcsök kevesebbet utaznak, kevesebb kézen mennek keresztül. Sok esetben közvetlenül a termelőtől juthatunk hozzá a garantáltan vírusmentes élelmiszerhez. A termelői piacokon, bevásárló közösségekben kevesebb fogyasztó fordul meg, könnyebb a távolságtartás, a megvásárolni kívánt terméket mások nem érintik meg, előre összekészített csomagunk biztonságosan átvehető.
Ha nem tudja, hogy közvetlen környezetében hol vásárolhat helyi termelőktől, itt tájékozódhat:
https://kisleptek.hu/gyujto_weboldalak/

#Smartchain www.smartchain-platform.eu/en/innovation-hub/hungary


This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020
research and innovation programme under grant agreement No. 773785